Bröd med bönor
















Här kommer ett matbröd som man kan variera väldigt mycket. Pröva olika böner, linser och mjölsorter. Bra för vegetarianer/veganer med extra protein i brödet.
  • 250 g bönor el linser
  • ca 4 1/2 dl vatten
  • 1 påse torrjäst
  • 2 tsk salt
  • 1/2 dl rapsolja
  • 1 msk ljus sirap
  • 5 dl rågsikt
  • 8 dl vetemjöl el vetemjölspecial
Gör så här:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mixa bönorna med 2 dl vatten. Tillsätt sedan vatten så du har 7 dl vätska.


Värm vätskan till ca 42 grader. Rör i jästen till en jämn smet. Häll sedan i saltet, oljan, rågsikten och häften av mjölet. Arbeta degen, häll sedan i resten av mjölen.


Jäs under bakduk i 30 min.


Baka ut till 12 tekakor eller 2 limpor, jäs 30 min till. Grädda i ca 15 min på 225 grader mitt i ugnen för tekakor. Grädda i ca 25 min på 225 grader mitt i ugnen för limpor. Snitta innan de åker in i ugnen.

Serveras gärna med grönsaker från trädgården.

Erik




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0